barnmat.jpg

Vill du undvika att ge ditt barn den "traditionella" vällingen men har svårt att hitta alternativ? Då har vi ett bra tips till dig: Buljong!
Buljong kan vara en av de mest näringsrika dryckerna som finns. Full med bland annat proteiner och mineraler vilket behövs för ett barn som växer. Buljongen kan du ge vid läggningsdags, till frukost eller som mellanmål och den funkar att både drickas varm och kall. Att göra egen buljong är enkelt och billigt. Genom att göra din egen buljong från grunden kan du säkerställa att ditt barn inte får i sig socker eller tillsatser som finns i de färdiga buljongerna. 

Buljong för småbarn:

1-4 märgben från nöt eller vilt
Vatten så det täcker märgbenen
2 lökar
3 morötter
2 lagerblad

Gör så här:
Lägg alla ingredienser i en gjutgärnsgryta eller slow cooker. Koka upp och låt småputtra utan lock i 7-10 timmar. Ju längre den kokar desto mer koncentrerad blir den. Om det bildas skum på ytan tar du bort det med en sil eller slev. När buljongen kokat klart silar du av den och förvarar i kylen eller frysen.
Givetvis funkar det utmärkt att koka buljong på alla slags ben. Spara skrovet från den helstekta kycklingen, skalet från skaldjuren eller benen från köttbiten.  Att ta vara på hela djuret är inte bara bra för plånboken utan också för miljön!
Ge ditt barn en bra start på livet! Ge ditt barn buljong!