Är solen farlig?

Sommaren är här och äntligen kan vi bege oss till stranden för att sola och bada. Som vi har längtat! I samband med detta brukar det också komma larm om hur farligt det är att sola och att vi bör vara noga med att smörja in oss med solskyddsfaktor.
Hur är det egentligen? Bör vi akta oss för solen för att undvika att riskera hudcancer eller ska vi trotsa detta och jobba på en snygg solbränna?

För de flesta av oss är brist på sol ett större hot mot vår hälsa än risken att drabbas av hudcancer.
En av de största anledningarna till att vi bör vistas ute i solen är att vi då laddar kroppen med vitamin D. D-vitamin är egentligen inte ett vitamin som det låter som på namnet eftersom vi kan producera det själva under rätt ljusförhållanden. Det är ett steroidhormon, precis som könshormonerna testosteron och östrogen, och kan därför styra många olika processer i kroppen. D-vitamin påverkar immunförsvarets celler, de vita blodkropparna. På så sätt kan d-vitamin motverka inflammation i kroppen och det stannar inte där. I flera olika forskningsprojekt har man sett att d-vitamin även kan motarbeta cancer. Tydligast har man sett kopplingen när det gäller bröstcancer. D-vitamin tros också kunna lindra och motverka eksem, astma, allergier, förkylning, benskörhet, blodproppar, hjärtsjukdom, autism, diabetes, MS och olika infektionssjukdomar.

Det är också känt för att vara ett ”pigg- och glad vitamin”. D-vitaminbrist har sammankopplats med depressioner och trötthet. Hur många av oss känner inte igen att vi blir trötta, hängiga och på dåligt humör under perioder med lite sol?
Att vistas ute i solen kan också vara bra för den som vill gå ner i vikt. D-vitaminet ökar fettförbränningen genom att påverka insulinkänsligheten i rätt riktning. Vitaminet samverkar även med kalcium och gör att fettcellerna inte samlar på sig ytterligare fett.
Sist men inte minst kan solen öka produktionen av det manliga könshormonet testosteron. Testosteronet höjer sexlusten och är bra för fertiliteten. Sommarromanser kanske på så sätt inte är en tillfällighet?

Att vara så länge ute i solen att man bränner sig är däremot inte bra. För att undvika bränna sig är det många som väljer att smörja in huden med solskyddsfaktor. Att du har bränt dig är dock inte ett tecken på att du smörjt in dig med för lite solkräm. Det är ett tecken på att du har varit ute längre än vad din hud klarar av. Det är kroppens sätt att säga att det blev lite för mycket av det goda. Att då smörja in sig med mer solskyddsfaktor för att kunna vara ute i solen ännu längre är som att ta en alvedon och fortsätta springa trots att man har ont. Inte så lyckat med andra ord.
Om du ändå väljer att smörja in huden med solskyddsfaktor bör du vara observant på vad du smörjer in dig med. Kolla på innehållsförteckningen så att solkrämen inte innehåller parabener eller OMC (oktylmetoxycinnamat). Parabener används som konserveringsmedel i skönhetsprodukter för att motverka mögelsvamp. OMC är ett uv-filter. Både parabener och OMC misstänks ha hormonstörande effekter. Parabenerna tros också kunna vara cancerframkallande.
Huden är som ett filter och kan absorbera dessa ämnen. Solskyddet kan också blockera upptaget av d-vitamin.
Idag finns det solskyddsfaktorer på marknaden som är fria från dessa ämnen så börja läsa på innehållsförteckningen och se till att den solkräm du köper är giftfri. Om det inte finns något bra alternativ i butiken: Fråga efter det! Det är vi som konsumenter som styr utbudet i butikerna. 

Man skulle kunna se kroppen som ett solcellsbatteri som behöver sin laddning av solen för att fungera. Får vi inte tillräckligt med sol blir vi sjuka. För att täcka dagsbehovet av sol behöver vi sola 15-30 minuter om dagen med gott om bar hud utan solskydd. För en effektiv d-vitaminbildning måste solen upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du). Detta funkar i Sverige under maj-augusti. Under vinterhalvåret riskerar hela svenska befolkningen därför d-vitaminbrist. Vissa tror att det kan ligga bakom många vinter- och vårdepressioner. Därför är det viktigt att vi får i oss d-vitamin från andra källor under vintern. Några källor till d-vitamin är ägg, fisk och kosttillskott.
Alltså: På samma sätt som tillräcklig dos av solen kan göra oss friska kan för lite sol göra oss sjuka. Det kanske därför inte är en tillfällighet att vi är sjukare under vinterhalvåret?

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det inte är farligt att sola. Det är farligt att bränna sig! Vistas utomhus så mycket du bara kan men lyssna på kroppen hur länge den klarar av att vara i det direkta solljuset. Det kanske inte är meningen att vi ska kunna ligga och pressa en hel dag i gassande solen på stranden. Det kanske är meningen att vi hellre ska sola lite och ofta.
Solen är källan till så gott som allt levande som finns på jorden. Utan solen skulle vi inte kunna leva. Varför skulle den då vara farlig?

Krönikan är skriven av Emelie Holmberg och publicerades i tidningen HudikNytt Juni 2016.